پرسش: ارزش
و مفهوم شهید و شهادت را با استفاده از قرآن کریم و احادیث نورانی تبیین نمایید.
آیا سربازی که در درگیری با اشرار و قاچاقچیان و یا در اثر درگیری با منافقان جان
خود را از دست می دهد
و یا در هنگام مأموریت بر اثر تصادف کشته می شود،
بنابر تعالیم اسلام شهید محسوب میشود؟
شرکت پاسداران فریمانی در مراسم چهلم شهید کلاهدوز 1360- نفر اول از چپ:حسن دیندار
قرارگاه سومار(ظفر)-از راست مسعودرحمانی ازمشهد-شهیداحمد آخشن از تربت جام-حسن دیندار
قائن 1360-ازراست حسن دیندار-عرب از کاشمر-شهید غلامعلی ملول(فریمان)-علی نادرپسند
شهید چراغچی-حسن دیندار-محسن رضایی
پاسخ:
شهید و شهادت در لغت به معنای شهود یا حضور است و شاهد و شهید
یعنی حاضر و جمع آن شهدا است. (1) در مجمع البحرین آمده است: شهادت یعنی کشته شدن
در راه خدا. وجه تسمیه چنین قتلی به شهادت، بدین جهت است که ملائکه رحمت بدین صحنه
حضور یابند و بر این وجه، شهید به معنای شهود است، یا بدین سبب که خدا و فرشتگانش
به دخول شهید به بهشت گواهی دهند و یا بدین لحاظ که شهید به همراه انبیا در قیامت
بر دیگر امم گواهی دهند و یا چون شهید زنده و حاضر است، به موجب آیه: "احیاء
عند ربهم یرزقون؛ (2) شهدا زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند"، و یا به این جهت که
وی به شهادت حق قیام نمود تا کشته شد.(3)
در تفسیر نمونه نیز آمده است: اطلاق "شهید" از ماده "شهود" بر
آنها یا به خاطر حضور رزمندگان اسلام در میدان نبرد با دشمنان حق است، یا به خاطر
این که در لحظه شهادت، فرشتگان رحمت را مشاهده می کنند، و یا به خاطر مشاهده
نعمتهای بزرگی است که برای آنها آماده شده و یا به جهت حضورشان در پیشگاه خداوند
است، آن چنان که در سوره آل عمران می فرماید: "هرگز گمان مبر
آنها که در راه خدا کشته شدهاند مردگانند، بلکه آنها زندهاند و نزد
پروردگارشان روزی داده می شوند".(4)
همیشه در تاریخ ملتها روزهایی پیش می آید که بدون ایثار و فداکاری و
دادن قربانیان، بسیاری از خطرات برطرف نمی شود، و اهداف بزرگ و مقدس محفوظ
نمی ماند. این جا است که گروهی مؤمن و ایثارگر باید به میدان آیند
و با نثار خون خود از آیین حق پاسداری کنند. در منطق اسلام به این گونه افراد
"شهید" گفته می شود.
در اسلام کمتر کسی به پایه و عظمت شهید می رسد؛ شهیدانی که آگاهانه و با
اخلاص نیت به سوی میدان نبرد حق و باطل رفته، و آخرین قطرات خون پاک خود را نثار
می کنند.
درباره مقام شهیدان، روایات عجیبی در منابع اسلامی دیده می شود که حکایت از عظمت
فوقالعاده ارزش کار شهیدان می کند. در روایتی از رسول گرامی (ص) می خوانیم: "در برابر هر
نیکی، نیکی بهتری وجود دارد تا به شهادت در راه خدا رسد که برتر از آن چیزی متصور
نیست".(5)
در روایت دیگری از امام زین العابدین (ع) می خوانیم: "هیچ قطرهای
محبوب تر در پیشگاه خدا، از دو قطره نمی باشد: "1 - قطره خونی که در راه
او ریخته می شود. 2 - قطره اشکی که در تاریکی شب از خوف خدا جاری می گردد و فقط به این قطره اشک،
خدا اراده شده باشد".(6)
اگر تاریخ اسلام را ورق زنیم، می بینیم قسمت مهمی از افتخارات را شهیدان
آفریده و بخش عظیمی از خدمت را آنان کردهاند. نه تنها دیروز، امروز نیز فرهنگ
سرنوشت ساز "شهادت" است که لرزه بر اندام دشمنان می فکند، و آنها را از نفوذ در
دژهای اسلام مأیوس می کند.
بدون شک "شهادت" یک هدف نیست؛ هدف پیروزی بر دشمن و پاسداری از آیین حق
است، اما پاسداران باید آن قدر آماده باشند که اگر در این مسیر، ایثار خون لازم
شود، از آن دریغ ندارند، و این معنای امت شهید پرور است، نه این که شهادت را به
عنوان یک هدف طلب کنند.
در جواب سؤال دوم پاسخ را چنین طرح می کنیم: شهادت در فرهنگ اسلام دو معنای
متفاوت دارد:
1 - معنای خاص.
2 - معنای گسترده و عام.
معنای خاص، کشته شدن در معرکه جنگ در راه خدا است که احکام خاص در فقه اسلامی
دارد، از جمله عدم نیاز شهید به غسل و کفن، بلکه با همان لباس خونین دفن می شود.
معنای وسیع شهادت آن است که انسان در مسیر انجام وظیفه الهی کشته شود، یا بمیرد،
همان سربازی که در درگیری با اشرار و یا با منافقان به درجه رفیع شهادت رسیده است.
هر کس در حین انجام چنین وظیفهای به هر صورت از دنیا برود، "شهید" است.
در روایات اسلامی آمده است که چند گروه شهید از دنیا می روند:
1 - از پیامبر گرامی (ص) نقل شده: "کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود،
شهید مرده است". (7)
2 - حضرت علی (ع) می فرماید: "کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق
پروردگار و معرفت واقعی پیامبر (ص) او و اهل بیتش (ع) را داشته باشد، شهید
از دنیا رفته است". (8)
3 - در حدیث دیگری از امام صادق (ع) می خوانیم: "کسی که برای دفاع از مال
خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است". (9)
هم چنین کسان دیگری که در مسیر حق کشته می شوند یا می میرند.
از این جا عظمت فرهنگ اسلامی و گسترش آن روشن می شود.
جواب را با حدیثی از امام رضا (ع) به پایان می بریم: او از پدرانش، از رسول
خدا (ص) نقل می کند:
"نخستین کسی که داخل بهشت می شود، شهید است". (10)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشتها:
1 - لسان العرب به نقل از بهاءالدین خرمشاهی، دانشنامه قرآن، ج 2، ص 1339، کلمه
شهید و شهادت.
2 - آل عمران (3) آیه 169.
3 - شیخ فخرالدین طریحی، مجمع البحرین، ج الربع الثانی، ص 553.
4 - آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 21، ص 405.
5 - بحارالانوار، ج 97، ص 15، چاپ بیروت.
6 - همان، ج 97، ص 10، حدیث 16.
7 - سفینه البحار، ج 1، ماده "شهد" ص 720 چاپ قدیم.
8 - نهج البلاغه، خطبه 19، آخر خطبه.
9 - سفینةالبحار، ج اول، ماده "شهد" چاپ قدیم.
10 - بحارالانوار، ج 71، ص 272؛ تفسیر نمونه، ج 21، ص 403 - 408، با تلخیص و
برداشت.
اگر دنبال یک پایگاه خبری و اطلاع رسانی برای شهر و شهرستان و یا استان خود هستید با صرف کمترین هزینه، نیان گستر بهترین انتخاب شما است!
آدرس وب سایت : http://ninsoft.ir
آدرس ای میل : info@ninsoft.ir
پاسخگویی 24ساعته: ningostarco@gmail.com
NINGOSTAR نـــــــیـــانــــگـــستــــرCompany